Czy edukacja jest odpowiedzią na zwalczanie homofobii w szkołach?

Na pierwszy rzut oka można by się spodziewać, że homofobia w szkołach nie istnieje. Jednak rzeczywistość jest daleka od prawdy. Szkoły często stają się placami zabaw, gdzie kwitną postawy seksistowskie i homofobiczne, a członkowie społeczności LGBTQI+ często stają się celem przemocy słownej lub fizycznej. Ale jak to możliwe? Czy szkoły nie powinny być miejscami akceptacji i nauki?

Dlaczego w szkołach panuje homofobia?

Szkoły są niczym więcej niż pustymi naczyniami bez swoich uczniów, a w społeczności uczniowskiej jest tak wiele różnorodności opartej na ich pochodzeniu, wychowaniu i doświadczeniach. Na przykład nie wszyscy podzielają wspólne wartości lub mają takie samo zdanie o swoich homoseksualnych kolegach. W rzadkich przypadkach nawet nauczyciele lub pracownicy szkoły przejawiają postawy seksistowskie i homofobiczne, co jest niedopuszczalne. W większości przypadków poniosą oni konsekwencje swoich działań, ponieważ takie zachowanie nie jest właściwe dla środowiska szkolnego.

Jest wielkie pytanie, które pozostaje do odpowiedzi. Czy możemy uczynić nasze szkoły wolnymi od homofobii? Czy możemy sprawić, że społeczność uczniowska, która jest obywatelem jutra, stanie się bardziej akceptująca dla osób homoseksualnych i trans? Gdyby tak się stało, ich zdrowie i samopoczucie ogromnie by wzrosło.

W tym artykule zbadamy, czy większa edukacja na ten temat mogłaby zmniejszyć przypadki homofobii w szkołach.

Czy większa edukacja na ten temat może wyeliminować homofobię w szkołach?

Nie mogę wymyślić scenariusza, w którym więcej edukacji na jakikolwiek temat byłoby złe. Zwłaszcza, gdy dotyczy życia i samopoczucia osób LGBT, które są naszymi przyjaciółmi, rodziną i sąsiadami. Dlatego tak ważne jest, aby szkoły obok zajęć z edukacji seksualnej prowadziły edukację dotyczącą LGBT i nie zaniedbywały omawiania kwestii związanych z LGBT. Mówienie o kwestiach LGBT powinno zostać unormowane, aby przestało być tabu lub mieć złe konotacje.

W badaniu przeprowadzonym w 1993 roku naukowcy stwierdzili, że rzeczywiście edukacja może zmienić homofobiczne postawy studentów college'u. Badacze stworzyli dwie losowe grupy w populacji studentów amerykańskiego uniwersytetu katolickiego, którzy obejrzeli dwa oddzielne filmy na temat homoseksualizmu z perspektywy biologicznej i jeden z perspektywy moralnej/religijnej. Bezpośrednio po obejrzeniu filmów otrzymali oni kwestionariusze na temat homoseksualizmu. Wyniki były naprawdę interesujące.

Ci, którzy oglądali perspektywę biologiczną byli mniej homofobiczni niż ci, którzy oglądali wideo moralne/religijne. Jednocześnie okazało się, że mężczyźni są bardziej homofobiczni niż kobiety.

Ten przykład pokazuje nam, że szkoły mogą wpływać na postawy ludzi wobec homofobii. Wszystko sprowadza się do tego, co widzą lub słyszą codziennie w szkole. Jeśli szkoły zdecydują się milczeć na temat społeczności LGBTIQ+, tak jakby nie istniała, uczniowie będą znali tylko jedną stronę historii, której zwykle towarzyszą fałszywe twierdzenia. To ostatecznie prowadzi do ignorancji i homofobicznych zachowań w szkołach, które mogą skutkować przemocą słowną lub fizyczną.

FREASCO: Wolni od seksizmu i molestowania seksualnego w szkole

FREASCO to program finansowany przez UE w ramach programu Prawa, Równość i Obywatelstwo (REC) , którego celem jest walka ze stereotypami związanymi z płcią i konsekwencjami takimi jak molestowanie seksualne i przemoc homofobiczna w instytucjach edukacyjnych i na uniwersytetach.

Poprzez podkreślenie stereotypów jako głównego problemu, FREASCO dąży do:

  • podnieść świadomość;
  • stworzyć jakościowe narzędzie samooceny dla szkół i uniwersytetów, aby zmierzyć intensywność uprzedzeń i seksizmu opartych na płci.

Konkretnie, ta procedura samooceny organizacyjnej dokona następujących czynności:

  • rozważyć, czy wewnętrzne praktyki i systemy wsparcia przeciwko przemocy ze względu na płeć są skuteczne;
  • monitorować postępy w obszarach molestowania seksualnego i przemocy homofobicznej;
  • ustalić poziom bazowy;zidentyfikować luki i wyzwania;
  • zaproponować sposoby ich identyfikacji i nowe strategie; wymienić dobre praktyki.

Narzędzie to będzie pierwszym krokiem do zdefiniowania "znaku jakości" dla szkół i uczelni, które spełniają pewne podstawowe wymagania. Technika ta ma istotne podobieństwa, które są zgodne z celami organizacyjnego "audytu genderowego".

W iED jesteśmy dumni z naszych osiągnięć w promowaniu równości płci i zwalczaniu przemocy ze względu na orientację seksualną w społeczeństwie. Jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek chętni do poprawy sytuacji milionów greckich i europejskich ofiar zachowań homofobicznych.

Czy jesteś zainteresowany poprawą jakości życia milionów niezależnie od ich orientacji seksualnej? Możesz skontaktować się z nami w celu omówienia partnerstwa na rzecz funduszy unijnych w tym temacie.

Story Page