Nie trzeba dodawać, że pandemia COVID-19 spowodowała różne zmiany w różnych branżach, a edukacja nie jest tu wyjątkiem. Wszyscy uczestnicy procesu nauczania, uwięzieni we własnych domach, musieli znaleźć skuteczne rozwiązanie, aby zmodyfikować tradycyjny system edukacji i uczynić go dostępnym dla każdego ucznia, tak jak to było przed wybuchem pandemii. Dzisiaj zagłębimy się w konkretne zmiany, jakie możemy zaobserwować w edukacji podczas pandemii i jak wpływają one na poprawę systemu nauczania.
Dlaczego doszło do tych zmian?
W szczytowym momencie pandemii, ponad 45 krajów w Europie i Azji Środkowej zamknęło swoje szkoły, dotykając tym samym ponad 190 milionów uczniów. A ponieważ żaden z tych krajów nie był w pełni gotowy do prowadzenia zajęć online, niespodziewane uderzenie pandemii spowodowało ogromne straty w nauce i wzrost nierówności.
Czynnik ten zmusił nauczycieli ze wszystkich krajów do znalezienia nowych, skutecznych i bezpiecznych metod edukacji, które mogą wspomóc proces uczenia się i zapewnić możliwości identyczne z tradycyjną nauką w klasie. W ten sposób, wraz z postępującą walką z pandemią COVID-19, rozpoczął się również intensywny rozwój modelu edukacji zdalnej. Każdy kraj stworzył strategię organizacji nauczania na odległość: wykorzystując wcześniej opracowane doświadczenia edukacyjne na odległość, kanały mediów społecznościowych, platformy nauczania online, e-maile, smartfony, aplikacje, a nawet transmisje telewizyjne.
Główne zmiany w systemie edukacji w czasie pandemii
Istotne zmiany spowodowane uderzeniem pandemii zaowocowały stworzeniem nowego systemu nauczania, z którego obecnie korzystamy - Edukacji 4.0, która obejmuje najlepsze praktyki tradycyjnego nauczania z wykorzystaniem wszystkich cyfrowych narzędzi i technologii, aby całkowicie pokryć wszystkie potrzeby i wymagania systemu edukacyjnego.
1. Więcej zasobów do nauki online
Po ponad roku doświadczenia zdalnego nauczania, coraz więcej nauczycieli włączyło biblioteki online z bezpłatnym dostępem do podręczników, badań, studiów przypadku, itp. Od czasu uderzenia pandemii, podjęto kilka inicjatyw, aby pomóc studentom i nauczycielom płynnie przejść do modeli nauczania online.
Tak więc, zasoby edukacyjne takie jak Studocu zaczynają zapewniać bezpłatny dostęp do różnych kursów i materiałów edukacyjnych, aby pomóc uczniom lepiej zaangażować się w nowe procesy edukacyjne.
2. Nowa koncepcja szkoły przez ekran
Po roku, w którym niektóre z systemów edukacji nie zrobiły nic poza starą dobrą szkołą przy ekranie komputera, stało się jasne, że tymczasowa koncepcja zdalnego nauczania stworzona w celu ratowania sytuacji systemu edukacji podczas pandemii stała się konkurencyjną alternatywą dla tradycyjnych modeli nauczania.
Z tego powodu, niektóre szkoły zaczynają wdrażać opcje zajęć online, aby zaspokoić różnorodne potrzeby uczniów:
- dla nastolatków, którzy muszą łączyć pracę z nauką
- dzieci z problemami zdrowotnymi, które nie mogą być obecne na zajęciach
- dzieci, które lepiej uczą się online i chcą kontynuować naukę online.
Dodatkowo, jest to doskonały sposób na wprowadzenie specyficznych kursów, które są mniej popularne dla danego obszaru. Na przykład, uczniowie z innych szkół mogą również dołączyć do zajęć zdalnie, aby uczyć się języków obcych.
3. Przyspieszone uczenie się uczniów
Kolejnym świetnym nadrobieniem zaległości w obecnym systemie edukacji jest skupienie się na obecnym poziomie wiedzy uczniów i wyjście im naprzeciw "tam, gdzie są", aby pokryć straty w nauce spowodowane zmianą systemu nauczania. W związku z tym, niektóre kraje skupiły się na uczniach, którzy mają zaległości w pracy na poziomie klasy i potrzebują pomocy w wyborze skutecznych narzędzi, które sprawią, że ich proces uczenia się będzie bardziej efektywny. Jest to o wiele lepsza i bardziej znacząca opcja niż dawanie dzieciom informacji, których nie są w stanie zrozumieć i wykorzystać w kolejnych lekcjach.
4.Zdrowie psychiczne uczniów ma znaczenie
Uderzenie pandemii spowodowało również, że uczniowie są bardziej przygnębieni i niespokojni z powodu niemożności uczenia się w znanym środowisku i sprostania nowym wyzwaniom edukacyjnym na własną rękę, jak wynika z ostatniego badania przeprowadzonego przez ekspertów stanu Ohio. Do kwietnia 2021 roku, wypalenie uczniów osiągnęło 71%, podczas gdy w sierpniu 2020 roku, liczba uczniów z problemami zdrowia psychicznego była o 30% mniejsza.
Dlatego tak ważne jest, aby instytucje edukacyjne skupiły się na poprawie zdrowia psychicznego, mindfulness, nauczaniu społeczno-emocjonalnym i sprawiedliwym podziale wsparcia. Takie działanie jest wielkim krokiem w kierunku pokonania uczucia depresji i rozwijania umiejętności samokontroli. Dodatkowo, szkoły mogą zbudować kompleksowy i sprawiedliwy system wspierania uczniów w nauce.
5. System nauczania został zoptymalizowany i zdigitalizowany
Zdalne nauczanie sprawiło, że wielu nauczycieli stanęło przed wyzwaniami związanymi z nauką nowego oprogramowania i dostosowaniem programu nauczania do nauczania online. I choć pierwszy problem można łatwo rozwiązać, nadal trudno jest utrzymać zaangażowanie uczniów w proces uczenia się i śledzić ich postępy podczas prowadzenia zajęć online.
Z tego powodu nauczyciele opanowali swoją wiedzę z zakresu technologii nauczania i udoskonalili swoje umiejętności jako psychologowie i cheerleaderzy - wszystko po to, by wzmocnić rutynę uczenia się i utrzymać zainteresowanie uczniów tym, czego się uczą. Nikt nie szkolił ich w tym zakresie przed wybuchem pandemii. Mimo to, wszystkie te wysiłki pomogły zdefiniować nowe, skuteczne strategie, które nauczyciele mogą wykorzystać w dalszym rozwoju edukacji offline i online.
6. Włączenie komputerów
Blokada spowodowana sytuacją COVID-19 pokazała prawdziwą wartość komputerów i oprogramowania do nauki online. Miliony urządzeń i hotspotów zostały zakupione i wykorzystane, aby zapewnić wygodne i efektywne nauczanie i uczenie się online.
W ten sposób instytucje edukacyjne zdały sobie sprawę, że kiedy potrzebna jest obecność w klasie, papier i ołówek odchodzą w niepamięć: wiele procesów nauczania może być zoptymalizowanych i zdigitalizowanych.
Wnioski
Jak widzimy, system edukacyjny podczas pandemii COVID-19 został znacznie zmieniony, zoptymalizowany i zdigitalizowany, aby dostarczać wysokiej jakości, angażujące i efektywne usługi edukacyjne dla studentów na całym świecie. Te zmiany pokazały, że edukacja online może być rzeczywistością i nie zawsze wymaga lekcji w klasie i papierkowej roboty. To doświadczenie daje nam dokładne wyobrażenie o tym, jakiego rodzaju systemów nauczania możemy się spodziewać w czasach po pandemii.